mandag 29. juni 2009

Visningsdag

I dag har jeg hatt visning på huset vårt. Fem par, og alle skreiv seg på liste, så nå er det bare å krysse fingre og tær. Det er anbefalt med nytrukket kaffe som skal dufte når folket kommer, friske blomster og frukt i skåler. Jeg rakk ikke kjøpe friske blomster og frukt, bakte et brett med boller istedet. Det må jo være trivelig å komme til et koselig kjøkken med fersk gjærbakst...litt usunt sammenlignet med frukt da.

Bollenen ble like deilige som alltid, og siden jeg ikke fikk tid til middag, spiste jeg like godt fire boller. Tror ikke jeg skal dele kaloriregnskapet med noen. Men oppskrifta er fantastisk og deigen blir alltid like bra!!
  • ca 500 gr hvetemel
  • 100 gr smør el margarin smuldres i melet, for hånd eller i foodprocessor
  • 4-8 ss sukker, jeg bruker 6 ss når jeg har kokesjokolade inni
  • 1 ts kardemomme
  • 50 gr gjær, tørrgjær i melet, ferskgjær røres ut i melken
  • 3 dl melk varmes til 37 grader og røres inn i melblandingen til passe deig.
  • Deigen hever til dobbel størrelse, 16 store boller trilles og etterheves minst 30 minutter.
  • Jeg pleier å rulle inn to ruter med Dronningsjokolade i hver bolle og pensle med egg.
  • Steikes midt i ovnen på 225-250 grader, ca 10-12 minutter.

Bon apetitt og god natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog Widget by LinkWithin