torsdag 8. oktober 2009

Tid for å sy lammerull

Det har jeg gjort! Jeg og svigermor har sydd 6 store lammeruller, lagt de i lake 6 dager og fått de vakuumpakket og froset. Én rull kokte vi og presset i går. Smaken var formidabel. Aron sin Tromsørull kan ikke sammenlignes!!! Også så gøy som det er å produsere sin egen mat...
Vi kjøpte et Stjernelam og 4 lammesider. Lammet ble partert etter alle kunstens regler og alle deler blir brukt. To sider brukes til rull. Begge bogene og ett lår brukes som fyll i rullen, og vi har skjært bort alt fett. Det er nok fett i sidene/svangene som vi ruller med!

Ellers fyller vi med hakket løk, salt, pepper, gelatinpulver og litt ingefær. Bruk alltid mere krydder enn det oppskriftene viser. Dersom en får tak i nitritt, gir dette en fin rødfarge på rullen. Den legges i kokt saltlake i ca 6 dager, surres i et bomullsklede og trekkes i varmt vann i ca 1,5 time. Deretter legges den i press til den blir kald. Vips, ferdig!

Over viser en ferdigkokt rull klar til å presses. Nedenfor er rullen kald og klar til servering. Dette er slow food, med her på landet tar vi tiden tilbake og finner fram gamle koselige husmorsyssler. Ha en fin dag alle sammen. Nå skal jeg forsøke montere den oppussede gyngehesten til Theo.
Klem Aina

3 kommentarer:

  1. Den så jo hærlig ut! Nesten litt julestemning:)
    Skulle nok ønske jeg likte og lage mat, men det er skjeldent jeg gjør noe slikt... Jaja avogtil så;)

    Kansje om jeg får meg et brukbart kjøkken en gang, kansje det hjelper for mat-lage-lysten.

    Spise og bli servert mat liker jeg godt:) hehe

    Finfin søndagskveld til deg!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  2. Hei Aina.

    Så fin blogg du har! Jeg legger deg til på min liste :o) Blir gøy å følge med husprosjektet og hobbyene dine :o)

    Hilsen Jorunn

    SvarSlett
  3. Æ kommer gjerne å smake på den rullen:) NAMM! Den så god ut!!!

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin