mandag 5. oktober 2009

Uimotståelige PESTOsnurrer

Pestosnurrene passer til enhver anledning. Serverte de selv i barnedåpen i tillegg til annen småmat. Overskudd fryses ned og smaker kjempegodt opptint eller oppvarmet. Veldig enkelt å ta med som lunsj eller på tur i skogen. Og de er veldig, veldig knall gode. Oppskriften deler jeg med dere, og ikke vent med å prøve den ut! Snurrer med pesto og skinke 24 små snurrer 1/2 pk gjær 100g smeltet smør 2 dl melk 1 egg 1 ts salt ca 7 dl hvetemel Fyll: 1 glass (125g) pesto (rød eller grønn) 150g kokt skinke pensle med egg dryss med revet jarlsberg 220 grader midt i ovnen i ca 20 min. Smelt smør og hell i melken. Rør gjæren ut med litt av den lunkne væsken i en bolle. Rør inn sammenvispet egg. Tilsett salt og mel. Hev til dobbel størrelse. Kjevle til et rektangel, 40x50cm, smør på pesto. Legg på skinkeskiver, rull leiven fast sammen fra langsiden og del i 24 skiver. Hev 20 min på stekebrettet. Pensle med egg og dryss med ost. Stek midt i ovn, avkjøl på rist. Egne erfaringer: Lager som regel dobbel deig, det går like kjapt. Bruker som regel ett glass pesto på dobbel oppskrift, det holder i massevis. En pakke familieskinke holder til enkel oppskrift. Jarlsberg passer godt på, jeg synes det er litt styrete å drysse oppå, så jeg ruller ofte osten inni. Gidder ikke pensle med egg. Mmmmmmmm..... Tar med noen bilder fra Mjelde hvor jeg har vokst opp. Det har vært fantastisk høst/vintervær i helga. Det er så fint å se fjellene med den hvite sneen. Tror man må ha bodd borte noen år for å sette riktig pris på naturen her.
Lite interiørblogging her, men det er dette som er livet på landet!
Bamseklem fra Aina

4 kommentarer:

  1. Nææææ kor koselig. Rett utfor husdøra mi!!! Ser du ikke den lille prikken på bildet? Det e æ som e i tyttebærlia rett nedenfor snøen :-)

    SvarSlett
  2. Ojojoj, denne hjalp ikke på dietten min nei, hehe... Det var disse du sa du spiste en gang du kommenterte hos meg..?
    Jeg går på kraftig slankekur, men denne skal jeg spare til en senere anledning:O)

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  3. Skal de ikke ha mer væske enn 2 dl melk? Ser såå gode ut :-)

    SvarSlett
  4. Hei Kamilla. Bare 2 dl melk ja, men æ lage alltid dobbel oppskrift. Lagde dem sist forrige helg og spiste en snurr hos søstra mi i dag som har kopiert oppskrifta. Bør prøves!

    SvarSlett

Blog Widget by LinkWithin